Her det opsumerende indlæg i forbindelse med afslutningen af kernemodul 1 på MIL: Bloggen som netværksgenererende vidensværksted

Så er tiden kommet til at skrive et opsummerende indlæg om bloggen som læringsplatform og her har jeg hentet inspiration fra flere af mine dygtige medstuderende, der har bidraget med at gøre mig opmærksom på Connectivism –

Min refleksion over oplevelsen af dette modul er modsætningsfyldt. På den ene side oplever jeg det givende. Det har givet mig et fagligt kick i forhold til i langt højere grad at tænke IKT og læring ind i min undervisning, min introduktion af bloggen som online læringsværksted iforhold til mine studerende, har som i har kunnet læse, været blandet

Opmærksomheden på Læringsteorien connectivism har givet mig et sprog for den proces, jeg og mine studerende har påbegyndt  i forhold til at tage hul på en online læreproces.Connectivism har sit fokus rettet mod netværk i den digitale tidsalder. Den digitale tidsalder har ifølge connectivism forandret vores måde at leve på og dermed også at lære på (Siemens G 2004).

Udgangspunktet i connectivism er, at læring ofte foregår bag om ryggen på os, som en del af det at være menneske og at læring, som det nye, sker uden for mennesket, hvor viden opbevares og håndteres via teknologi, som fx i en database eller via netværk. (forbindelser mellem mennesker)

Kompetencen til at kunne lære nyt eller lære det nødvendige er derfor afgørende i vidensamfundet.

I vidensamfundet er viden kontinuerlig udvikling og forandring, hvilket har som konsekvens at vi ikke længere har mulighed for at opnå personlig erfaring med alt, en konsekvens heraf er derfor ifølge teorien connectivsm, at vi derfor nødvendigvis må etablere kompetence via connections.

Connectivism kan, som jeg forstår det defineres som et cyklus, hvor individet bringer viden til netværket, som igen gennem de øvrige individer fremkommer med ny viden – netværket og de iboende forbindelser skaber grobund for at individer på individ niveau, kan være ajour med den gældende viden i videns samfundet.

Bloggen som læringsværksted, er en af mange måder at arbejde på at videreudvikle de studerendes kompetencer, i forhold til at begå sig i det digitaliserede vidensamfund. Bloggen rummer umiddelbart uanede muligheder for udfoldelsen af connectivism, og forløbet her har åbnet mine øjne og min nysgerrighed for sammen med kollegaer og studerende at arbejde videre med at udforske disse muligheder.

Leave a comment