”Bloggen som redskab kunne godt bruges mere konstruktivt ”

Ovenstående citat er hentet fra en studerendes udsagn fra den fortløbende evaluering, vi har på intromodulet på læreruddannelsen ” at lære at blive lærer” svaret kom på evaluerings rubrikken ”gode ideer til den fremtidige undervisning”.

Den studerende gik selv videre, og påpegede det åbenlyse, at bloggen kan meget mere end det jeg som underviser har lagt op til pt.

Jeg har startet blidt op, og forsøgt at gøre de studerende trygge ved platformen, ved at bede dem om at poste indlæg i forbindelse med små summe opgaver mm.

Og så må jeg indrømme, har det været ud fra forståelsen, at min introduktion af bloggen ikke måtte ” stjæle” for megen tid fra undervisningen.

Derefter var jeg begyndt, at bede dem om at åbne op for refleksion og dialog ved at afslutte indlæggende med spørgsmål, og ”undringer”, de ønskede deres medstuderendes perspektiver på.

Kort sagt, jeg var faldet lidt i fælden, og opfattede bloggen som online dialog, underlagt de samme grundlæggende kommunikative betingelser, som er gældende for interaktion og kommunikative handlinger i et reelt, og mundtligt univers. (Sørensen 2000;241).

Det som mine studerende fortalte mig var, at den udvikling som web 2.0 er udtryk for, og som de studerende anvender i deres fritid, også har nye og iboende potentialer for didaktisk design, hvis man som underviser tør tænke ud af boksen.

Sørensen Audon og Levinsen 2014;46 argumenterer for at den didaktiske udfordring består i, at eleverne lærer at tackle mødet med det fremmede, skifte perspektiv og se, hvordan deres egne fortællinger skabes i konfrontation med andre.

Mine egne barrierer om at brugen af bloggen ikke måtte stjæle for megen tid fra anden undervisning, hentede jeg især hos Qvortrup og Hermansen 2008, der argumenterer for at it-relaterede færdigheder og kompetencer hos elever og studerende er svagt definerede og forholdsvis uafklarede som konsekvens af vidensamfundets fluiditet og konstante foranderlighed.

Forskningen rejser spørgsmålet, om de studerende er i stand til at forholde sig kritisk om den information, de surfer i og finder frem. It kundskaber og definitionen af disse er samtidig i forskningen, blevet udvidet med et kognitivt aspekt, der omfatter it-brugerens evne til at fortolke de digitale mediers multimodale repræsentationer og komplekse interaktionsformer, altså en aktualisering af multimodale kompetencer.

( Tyner 1998;Jewitt og Kress 2003;Erstad 2005 in Sørensen, Audon og Levinsen 2014;47)

It relaterede kompetencer udfordres af web 2.0 teknologierne, fordi både brugerflader, interaktionsformer og brugernes roller i forhold til digitaliseringen ændres løbende.

Fokus har ændret sig fra” best practice” for brugen af de digitale platforme til måder at tilegne sig / anvende de digitale platforme på. (Sørensen, Audon og Levinsen 2014;48-49)

Evalueringen og overskriften ” bloggen kunne godt bruges mere konstruktivt ” blev omdrejningspunktet for, at jeg sammen med, og i dialog med, de studerende fik talt om brug og barrierer og muligheder..

Hvor meget introduktion behøver studerende have til digitale platforme og brugen af dem – før jeg stiller krav om aktivitet på fx bloggen som platform?

Hvor digitalt indfødte er de studerende egentlig?

Hvilke læringsmæssige barrierer kan jeg risikere at møde?

Mere om det en anden gang. …

Reference: Birgitte Holm Sørensen, Lone Audon & Karinn T. Levinsen: ”Skole 2.0” forlaget KLIM 2014

Leave a comment